Artiklar

Hemglassbilens historia

Från ett simpelt lunchmöte 1968 till en nationell sensation: Upptäck den inspirerande resan bakom Hemglass, Sveriges banbrytande glassleveranstjänst. Läs vidare för att utforska hur en enkel idé omvandlades till ett framgångsrikt företag med en omisskännlig melodi som genljuder i svenska hem.

Publicerad

En bild på tre stycken isglassar
En bild på tre stycken isglassar

Hemglass uppkomst

Under ett lunchmöte 1968 diskuterade Eric Ericsson från Kalmar Glassfabrik och den ambitiöse studenten Anders Gavlevik en lösning på glassens känslighet för temperaturvariationer. Med fler frysboxar i svenska hem insåg de en ny möjlighet — Hemglass och Hemglassbilen.

Tidigare betraktades glass som en sällsynt lyx på grund av dess lagringsutmaningar. Livsmedelsaffärerna började sälja glass, men många steg i kedjan måste fungera optimalt för att garantera produktkvaliteten.

Hemglassbilens stora genombrott

Idén var enkel men banbrytande: "Leverans av glass direkt från fabriken till kundens dörr". Den 23 september 1968 klockan 16.15 lanserades denna tjänst för första gången i Täby. På bara några dagar bevisade den enorma efterfrågan att konceptet var framgångsrikt.

Expansion och ägarskap av företaget

70-talet markerade en imponerande tillväxt för Eric och Anders' företag, Hemglass. Från en blygsam omsättning på 2 miljoner ökade den till 200 miljoner på ett decennium. Företagets framgångar drog till sig stora investerare och ledde till en rad ägarbyten, från Hexagon och Industri Kapital till Nestlé och slutligen till Varsego Sverige AB 2014.

Med sin omfattande distribution har Hemglass över 30 försäljningskontor, varav hälften drivs av fristående företagare. Totalt har de över 400 anställda och cirka 300 försäljningsfordon. Med ungefär 150 000 försäljningspunkter betjänar Hemglass Sverige regelbundet.

Internationellt fotavtryck

Hemglass unika koncept var redo att tas globalt. De började med Danmark 1976, följt av expansioner till Norge och Finland 1993. Deras framgångsrika modell bevisade att direktleverans till hushållen är en vinnande strategi.

Den distinkta melodin från Hemglass

Hemglass är inte bara känd för sin glass utan också för sin ikoniska melodi. Från en enkel klocka till en mer utvecklad jingel, har Hemglass melodin blivit en del av svenska hem överallt.

På senare år i samband med digitaliseringen har det blivit möjligt att se när Hemglassbilen kommer via t.ex. Hemglass hemsida och vår.

Publicerad